Wednesday, April 8, 2015

Au pair & tax - płacić czy nie? Kilka przydatnych informacji.

Na odpowiedź zawartą w temacie postu nie odpowiem, bo to już od Was zależy. Mam nadzieję, że nie zawiodłam Was za bardzo ;-) Czytałam jednak, że IRS uznaje au pair za pracowników zatrudnionych przez Host Family, więc tygodniowe stypendium jest uznawane jako zarobek, który podlega opodatkowaniu. Nie chcę też się wypowiadać w kwestii tego, czy to jest fair, żeby od au pair wymagać płacenia podatków czy nie, bo to działa na tej samej zasadzie - każdy ma swoje zdanie. Ja osobiście zapłaciłam głównie dlatego, że nie chcę się niepotrzebnie stresować, jeśli urzędnik imigracyjny zada mi pytanie "czy płaciła pani podatki?" Jeden nie zwróci uwagi, a drugi będzie wałkował. A poza tym, co przeczytałam jakiś czas temu w jednej z grup na Facebooku i z czym się zgadzam - mieszkam tu, jeżdżę po ich drogach, chodzę do biblioteki, itp., więc uważam, że podatek zapłacić powinnam. 

Skoro jest jeszcze kilka dni (czas mija 15 kwietnia) to pomyślałam, że odpowiem tutaj w jednym miejscu na pytania, które widywałam w necie i może to komuś coś jakoś pomoże w tym roku albo w przyszłości :-) 

1. Jaki formularz?
1040NR-EZ - znajdziecie go do pobrania TUTAJ.

2. Jak wypełnić?
W internecie znajduje się dość obszerna instrukcja i znajdziecie ją TUTAJ a przykładowo wypełniony formularz z przypadkowymi liczbami macie poniżej w czterech obrazkach.




3. Ile zapłacić?
AuPairCare udostępnia tabelkę ze wszystkimi dokładnie obliczonymi kwotami, które wpisujecie w formularz. Przedstawia się ona tak:

Earnings -> pomnożona ilość tygodni od przylotu do Stanów przez kwotę, którą dostajecie ($195,75) i wynik zaokrąglacie do dziesiątek.
2014 Exemption -> wszędzie to samo, jak widać w tabelce.
Taxable Income -> od Earnings odejmujecie 2014 Exemption
Amount Owed to the IRS -> w instrukcji (KLIK) od strony 23 w dół szukacie wiersza, w którym znajduje się liczba, którą wpisaliście w formularzu w punkcie 14, czyli Wasz Taxable Income.

Możecie sobie sami obliczyć za pomocą tego, co Wam podałam wyżej, jeśli chcecie i przyda się to tym, którzy są z innych agencji, mają inne daty przylotu i nie mają takowej tabelki (bo nie wiem, jak jest z tego typu informacjami w innych agencjach).

Jak widzicie, niektórzy szczęściarze mają do zapłaty $0. Ja tak miałam za pierwszym razem, bo przyleciałam 4 listopada 2013, ale wypełniony formularz i tak wysłałam. Nawet w momencie, gdy nie miałam nic do zapłaty. W roomie znajduje się również mniejsza tabelka dla tych, którzy przedłużali w 2014:


Z tego, co czytałam, to "arrival date" oznacza datę, kiedy przylecieliście do USA.

4. Jak zapłacić?
Można wysłać formularz wraz z czekiem (ale nie gotówką!) tradycyjną pocztą. Info dotyczące tego, jak wypełnić czek znajdziecie w instrukcji na stronie 12.
Można również zapłacić online. Na TEJ stronie znajdziecie informacje dotyczące różnych metod płatności online oraz ewentualne dodatkowe opłaty. Można użyć PayPal, karty debetowj/kredytowej, przelewu bankowego... Także jest z czego wybierać :-) Ja zapłaciłam swój przez stronę używając mojej karty debetowej i prowizja wyniosła mnie $2,89. Po opłaceniu podatku przez internet wyślijcie formularz pocztą (czytałam, że au pair nie są upoważnieni do wysłania formularzu drogą elektroniczną).

Jeśli wysyłacie sam formularz (po zapłaceniu online), to wysyłacie go wraz z potwierdzeniem zapłaty (potwierdzenie możecie zapisać na dysku tuż po potwierdzeniu transakcji) na ten adres:
Department of the Treasury
Internal Revenue Service 
Austin, TX 73301-0215
USA

Jeśli załączacie czek, to wysyłacie go wraz z formularzem tu:
Internal Revenue Treasury 
P.O. Box 1303
Charlotte, NC 28201-1303
USA

5. Myślę, że dobrym pomysłem jest zatrzymanie kopii formularza oraz potwierdzenia płatności na później na wszelki wypadek, jakby się Wam to kiedyś przydało.

6. W FAQ przeczytałam, że punkt G, czyli wypisywanie wszystkich dat, kiedy opuszczało się granice USA oraz daty powrotów do kraju w celach wakacyjnych NIE dotyczą au pair.


Wydaje mi się, że to tyle, jeśli chodzi o wątpliwości, o których czytałam w necie :-) Mam nadzieję, że komuś się przyda. 


Do następnego,
Aga



PS. Na zakończenie dodaję dwa punkty z umowy między AuPair a agencją AuPairCare (możecie kliknąć na obrazek, by go powiększyć):



23 comments:

  1. Właśnie płacę, więc jestem baaardzo wdzięczna za notkę, teraz idzie dużo łatwiej :D

    ReplyDelete
  2. DZIĘKUJĘ!!! <3 właśnie będę to męczyć jutro :D

    ReplyDelete
  3. Super, wszystko złożone do kupy :) Na pewno mi się przyda za 2 lata :>

    ReplyDelete
  4. Ok, probuje wypelnic formularz do zaplaty na stronie ktora podalas. Rozumiem ze mam zaplacic Income Tax Return. Czy ktos moze mi podpowiedziec ktory rodzaj podatku mam wybrac? Bo ten o ktorym wspomnialam nie jest tam wymieniony. Oglupialam juz!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Korzystasz z tej strony - https://www.valuetaxpayment.com/main/payerinformation.aspx?category=I&selectedtaxtype=Form%201040%20Balance%20Due%20-%20Tax%20Year ?? Jeśli tak, to wybierz pierwszy od lewej, czyli "Pay your 1040 balance due tax year 2014".

      Delete
  5. Czyli dobrze rozumiem, jeśli ktoś powiedzmy przyjechał w październiku 2014, to do kwietnia 2015 rozlicza się tylko z 3 miesięcy pobytu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dokładnie tak, bo rozliczenie jest za rok 2014, czyli ostatnim dniem, z którego się rozliczasz, jest 31 grudnia 2014. Jeśli przyleciałaś/łeś w październiku, to nic nie płacisz, bo minimum, jakie trzeba zarobić, żeby płacić podatek to $3.950 :-)

      Delete
  6. Ja akurat udziału brać raczej nie będę, ale znam kilka osób, które się tym interesowały, więc podeślę im link! :)
    http://dziennik-miedzymiastowy.blogspot.com/

    ReplyDelete
  7. Wiesz może czy jeżeli zapłacę na czas ale wyślę formularz z potwierdzeniem np o tydzień za późno to będą z tego jakieś konsekwencje? Przecież jakby nie patrzeć zapłaciłam wszystko w terminie :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nie będziesz miała żadnych konsekwencji :-) Ja sama już zapłaciłam, a dopiero jutro wyślę formularz. Na ostatnią chwilę, heh ;-)

      Delete
  8. A co jeśli zapłaciłam online a formularz wysłałam bez potwierdzenia zapłaty? :/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wydaje mi się, że połączenie tych dwóch rzeczy może zająć ciut więcej czasu, jeśli nie wysłałaś potwierdzenia, ale tak poza tym to nie powinno być problemu. W końcu na obu rzeczach jest wpisany Twój SSN, nie?

      Delete
  9. A ja z kolei zastanawiam się, jak to jest w przypadku powrotu do Polski np. w grudniu (po kilku miesiącach pracy w USA). Nie ma z tym problemu i można się rozliczyć z podatku będąc już w kraju?
    Kasia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak, nie ma problemów z rozliczaniem się z Polski.

      Delete
  10. A mogę to jakoś ustalić np. Z host family żebym przyjechała w określonym terminie, tak abym była zwolniona z podatku? 😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nie da się tak zrobić, bo tak czy siak w USA będziesz minimum rok.

      Delete
  11. Czyli jeśli przylece do USA w określonym terminie to nie będę musiała zapłacić podatku? Mogę to jakoś zaplanować i akurat przyjechać w taki dzień,żebym była zwolniona z opłaty?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nie, bo tak, jak napisałam wyżej - w USA byłabyś minimum rok. Nieważne, kiedy przylecisz, podatek do zapłaty i tak Ci w końcu wyjdzie. (Przypuszczam, że jesteś tą samą osobą, ale nie jestem pewna, bo w pierwszym komentarzu nie ma nazwiska.)

      Delete